بهداشتی و مراقبتی

نکاتی برای محافظت از پوست دور چشم

محافظت از پوست دور چشم

پوست دور چشم شما بخشی از صورت شماست که می تواند اولین علائم پیری زودرس را نشان دهد، بویژه اگر از آن مراقبت نکنید. اما آیا تا به حال فکر کرده اید که چرا اینگونه است؟ به دلیل اینکه پوست دور چشم 10 برابر نازک تر از قسمتهای دیگر صورت است، و از آنجا که چشم های شما در طول روز بسیار زیاد کار می کنند، از پلک زدن تا بیان احساسات، باعث پیری زود رس می شود. علاوه بر این دلایل ژنتیکی، اشعه ماوراء بنفش، عوامل استرس زای خارجی، و نوع سبک زندگی نیز می توانند باعث پیر شدن سریع پوست دور چشم شوند. بنابراین لازم است که مراقبت های ویژه ای از پوست دور چشم داشته باشیم. مهم نیست که چند سال سن دارید، هرگز برای مراقبت و محافظت از پوست دور چشم تان دیر نیست.

پوست دور چشم خود را مرطوب نگه دارید!

مرطوب کردن پوست یکی از موارد مهم مراقبت از پوست است که اغلب مورد بی توجهی افراد قرار می گیرد. پوست را مانند یک انگور تصور کنید که با از دست دادن آب شروع به جمع شدن می کند و ممکن است چین و چروک ایجاد شود. اما وقتی که دوباره آب به آن می رسد، می تواند به از بین رفتن و کاهش چین و چروک کمک کند. همین امر برای دور چشم نیز صدق می کند. از آنجا که پوست دور چشم دارای غدد چربی بعنوان مرطوب کننده طبیعی پوست، نیست بنابراین می تواند بیشتر در معرض خشک شدن باشد.

سوالی که معمولا درباره مرطوب کردن این قسمت از صورت مطرح می شود این است که آیا می توان از مرطوب کننده صورت برای پوست دور چشم نیز استفاده کرد یا نه؟ پاسخ این سوال بله است. تا زمانیکه چشم شما را تحریک نکند و مقدار کافی رطوبت را تامین کند، می توانید از آن استفاده کنید. اما از آنجا که پوست دور چشم نازک تر است، می تواند به کرم صورت معمولی حساس باشد. اگر احساس سوزش می کنید یا از چشم هایتان آب می آید یا قرمز می شود، از استفاده از مرطوب کننده صورت خودداری کنید، و به جای آن از یک کرم مخصوص دور چشم استفاده کنید.

کرم های دور چشم اغلب با موادی ساخته می شوند که احتمال تاثیر نامطلوب بر روی چشم ها را به حداقل می رسانند، با این حال حاوی مواد فعال کافی هستند که می توانند به کاهش چین و چروک و خطوط ریز کمک کنند.

محافظت در برابر آفتاب یک امر ضروری است

قرار گرفتن در معرض آفتاب مداوم می تواند نقش زیادی در روند پیری پوست داشته باشد، و نیز منجر به تیره شدن پوست زیر چشم شود. استفاده از کرم ضد آفتاب واقعا بخش ضروری از هر روال مراقبت از پوست است و باید هر روز استفاده شود. حتی اگر از پشت شیشه های تیره به بیرون نگاه می کنید، باز هم اشعه ماوارء بنفش می تواند به پوست شما صدمه بزند.

در هنگام استفاده از کرم ضد آفتاب، پلک بالایی خود را فراموش نکنید. این قسمت یکی از جاهایی است که افراد اغلب از آن غافل می شوند. اگر استفاده از کرم ضد آفتاب بالای آرایش، بویژه آرایش چشم دردسر زیادی دارد، از یک عینک آفتابی که از چشم در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت می کن، استفاده کنید. این کار می تواند کمک کند تا نه تنها چشم های شما بلکه پوست اطراف آن ها نیز در برابر اشعه های ناخواسته UVA و UVB محافظت شوند.

پوست خود را ماساژ دهید

وقتی خسته هستید یا خواب خوبی نداشته اید، ممکن است چشمان شما پف کرده باشند؛ در اینصورت یک ماساژ ساده به راحتی باعث سرزنده شدن پوست دور چشم تان خواهد شد. به غیر از برخی عوامل ژنتیکی، دریافت مایعات زیاد،دریافت یک وعده غذایی پر نمک، کمبود خواب و یا خواب زیاد نیز می تواند باعث پف کردن چشم تان شود.

ماساژ زیر چشم می تواند به بهبود گردش خون در دور چشم کمک کند. فشار ناشی از ماساژ ممکن است به تخلیع مایعات اضافی اطراف این ناحیه کمک کرده و پف را کاهش دهد. اگر می توانید کمی سرمایه گذاری کنید و غلتک یشمی یخچال دار تهیه کرده و از آن استفاده کنید تا از تنش اطراف این ناحیه خلاص شوید و تورم را کاهش دهید.

همیشه خوب بخوابید و بخورید، و ورزش کنید

وقتی نوبت به تغییر عادت های زندگی به منظور محافظت از پوست دور چشمانتان می رسد، سه عامل مهم خارجی نقش زیادی در این زمینه دارند. 1- به اندازه کافی بخوابید، 2- از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید، 3- مداوم ورزش کنید .

سعی کنید هر شب حداقل 6 ساعت بخوابید، و به طور منظم برای بهبود گردش خون ورزش کنید. وقتی خواب کافی ندارید و یا ورزش نمی کنید، نه تنها احساس خستگی خواهید کرد، بلکه پوست دور چشم شما نیز تیره، پف کرده، و ناسالم به نظر می رسد. همچنین بر داشتن یک رژیم غذایی متعادل و سالم تلاش کنید. به دنبال غذاهای حاوی پتاسیم بالا مانند موز باشید. نوشیدن آب به میزان کافی در روز نیز اهمیت زیادی دارد. به طور معمول باید روزانه 8 لیوان آب بخورید، اگرچه ممکن است این میزان برای هر کسی متفاوت باشد.

مواردی که در بالا ذکر شد، بخشی از روش های مراقبت از دور چشم بود. شما نیز اگر در این زمینه اطلاعات و یا پیشنهادی دارید، می توانید آن را با ما و خوانندگان در میان بگذارید.

تعدادی از محصولات مراقبت دور چشم با کیفیت ارائه شده توسط ارس خرید :

سرم تقویت کننده مژه و ابرو اوریفلیم سری آنکالر
کرم دور چشم ضد لک و روشن کننده ایون اوت Even Out
کرم دور چشم اوریفلیم اپتیمالز ضد پیری
کرم ضد چروک دور چشم نوتروژینا مدل سلولار بوست Cellular Boost
ژل حالت دهنده و تقویت کننده ابرو و مژه دوان اوریفلیم