رژیم و تغذیه

فواید و خواص شکلات تلخ برای سلامتی، لاغری و پوست

فواید و خواص شکلات تلخ برای سلامتی، لاغری و پوست

هیچ چیز هیجان‌انگیزتر از این خبر نیست که شکلات تلخ بخوریم و وزن کم کنیم! شکلات تلخ سرشار از مواد مغذی است که به طور مستقیم روی سلامتی ما تأثیر می‌گذارد. اما از فواید شکلات تلخ چه می‌دانید؟

شکلات تلخ یکی از غنی‌ترین منابع آنتی اکسیدان روی زمین است که در پیشگیری از سرطان، سلامت قلب و حتی کاهش وزن نقش مهمی ایفا می‌کند. این ماده از دانه‌های کاکائو به دست می‌آید و حاوی مواد معدنی متنوعی است.

اگر در خصوص سایر خواص حیرت‌انگیز شکلات تلخ کنکجاو هستید، پیشنهاد می‌کنیم ادامه مطلب را از دست ندهید. ما خواصی از این ماده خوراکی را به اشتراک می‌گذاریم که قطعاً شما را حیرت‌زده می‌کند!

فواید شکلات تلخ

فواید شکلات تلخ؛ بمبی از مواد مغذی

هنگامی که صبحت از شکلات می‌شود، تصور اغلب ما اضافه وزن، ترکیبات مضر و مواردی از این قبیل است. با این حال محققان طی سال‌های اخیر اثبات کرده‌اند انواع شکلات تلخ با درصد کاکائو بالا نه تنها مضر نیستند، بلکه فوایدی هم برای سلامتی ما دارند.

اما مگر شکلات تلخ حاوی چه ترکیباتی است؟

این خوراکی دوست داشتنی حاوی مقدار زیادی فیبرهای محلول و مواد معدنی متنوعی است. اگر در مورد این گفته شک دارید، اجازه دهید این موضوع را با داده‌های آماری به شما ثابت کنیم.

یک بسته شکلات تلخ 100 گرمی با 70 تا 85 درصد کاکائو حاوی ترکیبات زیر است:

  • 11 گرم فیبر
  • 67٪ RDI (مقدار توصیه شده روزانه) برای آهن
  • 58٪ از RDI برای منیزیم
  • 89٪ از RDI برای مس
  • 98٪ از RDI برای منگنز

همچنین جالب است بدانید که شکلات تلخ مقادیر قابل توجهی پتاسیم، فسفر، روی و سلنیوم دارد. اما صبر کنید؛ مصرف 100 گرم از شکلات کمی زیاد به نظر می‌رسد! این میزان شکلات 600 کالری داشته و کمی نیز قند دارد. به همین خاطر است که باید در خوردن آن متعادل رفتار کرد.

اگر در خصوص اسیدهای چرب کاکائو نگران هستید، باید بدانید که چربی‌های موجود در این ماده غالباً اشباع شده هستند و تنها مقادیر کمی چربی اشباع نشده در آن وجود دارد. در نهایت نیز کافئین موجود در شکلات تلخ را نباید فراموش کرد.

برای خرید انواع شکلات خارجی از ارس خرید کلیک کنید.

دنیایی از آنتی اکسیدانها

شکلات تلخ دنیایی از آنتی اکسیدانها

خواص شکلات تلخ برای مردان یا زنان تنها به مواد مغذی موجود در آن محدود نمی‌شود؛ این ماده سرشار از آنتی اکسیدان‌هاست. اما این ترکیبات چه وظیفه‌ای در بدن برعهده دارند؟

آنتی اکسیدان‌ها ترکیباتی هستند که اثر رادیکال‌های آزاد مضر را خنثی می‌کنند. مطالعات نشان می‌دهد که کاکائو و شکلات تلخ ترکیبات آلی هستند که پلی فنول ها و فلاونول‌ها در ساختار آنها وجود دارد. این ترکیبات با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کنند و دلیل فواید شکلات تلخ برای کودکان نیز همین امر است.

فواید شکلات تلخ برای پوست

فواید شکلات تلخ برای پوست

همانطور که متوجه شدید، شکلات تلخ مملو از آنتی اکسیدان‌هاست. فلاونول‌های موجود در آنتی اکسیدان‌ها از پوست در برابر رادیکال‌های آزاد ناشی از نور خورشید محافظت می‌کنند. این ترکیبات گردش خون در پوست را افزایش می‌دهند و آن را آبرسانی می‌کنند.

این نکته نیز از دیگر فواید شکلات تلخ برای زنان و مردان است که خوردن این ماده خوشمزه را لذت‌بخش‌تر می‌کند.

بهبود عملکرد مغز با خوردن شکلات تلخ

خواص و فواید شکلات تلخ برای مغز

بله درست شنیده‌اید! فواید شکلات تلخ برای مغز از دیگر دلایلی است که ما را به استفاده از این ماده تشویق می‌کند. محققان طی یک مطالعه اثبات کرده‌اند که خوردن کاکائو سبب بهبود گردش خون در مغز می‌شود.

این ماده شگفت‌انگیز عملکرد شناختی در افراد مبتلا به آلزایمر را بهبود می‌بخشد. این خوراکی حاوی کافئین و تئوبرومین بوده که به صورت کوتاه مدت سبب بهبود عملکرد مغزتان می‌شود.

شکلات تلخ معجزه ای برای کاهش فشار خون

فلاوانول‌های موجود در شکلات تلخ سبب تحریک تولید نیتریک اسید می‌شوند. نیتریک اسید نیز سیگنال‌هایی مبنی بر افزایش قطر رگ‌های خونی ارسال می‌کند. به این ترتیب از دیگر فواید شکلات تلخ برای مردان یا زنان، کاهش فشار خون است.

البته مطالعاتی وجود دارد که بیان می‌کند شکلات تلخ تأثیرات مطلوبی روی بهبود گردش خون دارد. برای مطالعه بیشتر درباره تاثیر شکلات تلخ بر کاهش فشار خون اینجا کلیک کنید.

فواید و خواص شکلات تلخ برای لاغری

فواید و خواص شکلات تلخ برای لاغری

سوال اصلی که ذهن بسیاری از ما را به خود مشغول کرده این است: آیا واقعاً شکلات تلخ بر کاهش وزن تأثیر دارد؟

اگر به دنبال آن هستید که با خوردن شکلات تلخ کاهش وزن را تجربه کنید، پیشنهاد می‌کنیم به این توصیه، به عنوان آخرین راه‌حل ممکن نگاه کنید! تحقیقات نشان می‌دهد که احتمالاً شکلات تلخ در کاهش اشتها نقش دارد.

براساس یک تحقیق خوردن شکلات تلخ قبل یا بعد از وعده غذایی سبب می‌شود که هورمون‌هایی به مغز شما پیامی مبنی بر سیری شما ارسال کنند. درباره فواید شکلات تلخ در لاغری باید بدانید که همچون پروبیوتیک در روده کاربرد دارد. به این صورت که با برخورداری از نوعی فیبر سبب رشد بیشتر باکتری‌های مفید روده می‌شود.

به این ترتیب توانایی بدن در جذب مواد مغذی افزایش پیدا می‌کند.

خواص شکلات تلخ برای کاهش خطر بیماریهای قلبی و سکته

فواید و خواص شکلات تلخ برای بیماران قلبی

خبرهای خوش در خصوص فواید شکلات تلخ هنوز به پایان نرسیده است! محققان بیان کرده اند که یکی از بزرگترین مزایای شکلات تلخ، تأثیر آن در سلامت قلب است. یک تحقیق جالب در رابطه با این موضوع وجود دارد که نشان می‌دهد:

“برای افرادی که به صورت روزانه شکلات تلخ می‌خورند، ریسک بیماری‌های قلبی یا سکته مغزی کاهش پیدا می‌کند.”

در واقع فلاونوئیدهای موجود در شکلات تلخ علت اصلی حفظ سلامت قلب هستند. بنابراین این ماده دوست داشتنی را برای حفظ سلامت قلب خود فراموش نکنید!

فواید و خواص شکلات تلخ برای پیشگیری از دیابت

در پایان لیست فواید این ماده خوشمزه به نقش شکلات تلخ در کاهش ابتلا به بیماری دیابت می‌رسیم. در بدن ما مقاومت به ماده انسولین زمانی اتفاق می‌افتد که بدن دیگر واکنشی نسبت به این ماده از خود نشان نمی‌دهد.

این امر سبب می‌شود که میزان گلوکز یا قند موجود در خون رو به افزایش بگذارد. در این حالت احتمال ابتلا به بیماری دیابت نوع دوم بیشتر خواهد شد. خبر تعجب برانگیز اینجاست که مصرف تنها 48 گرم شکلات تلخ طی روز تاثیرات مثبتی بر پیشگیری از بروز این بیماری دارد.

شکلات تلخ؛ معجزه ای خوش طعم و دوست داشتنی

اگرچه بسیاری از ما در خصوص مضرات خوردن شکلات شنیده‌ایم، کمتر فردی در خصوص فواید این ماده استثنائی اطلاع دارد. شکلات تلخ به عنوان منبعی از مواد مغذی و آنتی اکسیدانها شناخته میشود که تأثیرات مثبت آن بر سلامت ما طی تحقیقات مختلفی به اثبات رسیده است.
عملکرد مثبت این ماده خوشمزه روی قلب، مغز و حتی کاهش وزن مورد تایید دانشمندان است. پس این شکلات خوشمزه را با خیال راحت بخورید و سلامت بمانید!
اگر به دنبال شکلات تلخ های خوشمزه و باکیفیت هستید، پیشنهادات شگفت‌انگیز وب سایت ارس خرید را از دست ندهید! ما شکلاتهای متنوع را از انواع مارکها و به‌صرفه‌ترین قیمتها در اختیار شما قرار میدهیم.

برای خرید شکلات تلخ محصولات زیر را ببینید :
شکلات تلخ 54 درصد اتی کارام ETi karam
شکلات صبحانه تلخ سارلا 350 گرم ترکیه
شکلات نستله 1927 تلخ