بهداشتی و مراقبتی

8 نکته مهم مراقبت از دهان و دندان

8 نکته مهم مراقبت از دهان و دندان

[vc_row][vc_column][vc_column_text]برخورداری از لبخندی خیره‌کننده تکه گمشده پازل زیبایی شماست! اما برای داشتن لبخندی زیبا باید با نکات مهم مراقبت از دندان آشنا باشید. البته سلامت دهان و دندان علاوه بر زیبایی چهره بر سلامت جسمی ما نیز تاثیرگذار است. می‌پرسید چرا؟

بیماری‌های لثه با امراضی مثل دیابت، بیماری‌های قلبی، سکته و حتی آلزایمر ارتباط دارد. به همین خاطر است که مراقبت از دهان و دندان را باید در الویت قرار دهیم. اما چگونه باید از دندان‌ها مراقبت کرد؟ چه نکات تازه‌ای در مورد دندان‌ها وجود دارد که ما از آنها بی‌خبر هستیم؟

اگر مایل هستید که از زیر بار هزینه‌های سنگین دندان‌پزشکی شانه خالی کنید، ادامه مطلب را از دست ندهید!

نکاتی که در مورد مراقبت از دندان‌ها نمی‌دانید!

همه ما کم و بیش نکاتی در رابطه با مراقبت از دندان‌ها شنیده‌ایم، با این حال اغلب ما اطلاعی درباره علت و اهمیت این نکات نداریم. شاید به همین خاطر است که گاهی محافظت از دندان‌ها را پشت گوش می‌اندازیم.

برای مقایسه و خرید محصولات بهداشت دهان و دندان اینجا کلیک کنید .

در ادامه به بررسی نکات ساده و علت اهمیت آنها برای مواظبت از دندان‌ها می‌پردازیم و به شما می‌گوییم که چگونه دندان‌هایی سالم و لبخندی زیباتر داشته باشید.

1. دست نگه دارید؛ مسواک نزنید!

نکاتی در مورد مراقبت از دهان و دندان‌ها

اگر شما هم از جمله افرادی هستید که بلافاصله بعد از نوشیدن یا خوردن مواد غذایی، مسواک می زنید بهتر است این عادت را کنار بگذارید. اما چرا نباید مسواک بزنیم؟

برخی از مواد غذایی و نوشیدنی‌هایی که مصرف می‌کنیم PH پایینی دارند؛ به این معنا که چنین مواد غذایی اسیدی هستند و مینای دندان را به طور موقت نرم می‌کنند. حال اگر بلافاصله بعد از مصرف این مواد غذایی مسواک بزنید، دندان‌ها دچار پوسیدگی می‌شوند.

بنابراین برای حفظ سلامت دندان‌ها بهتر است که بعد از مصرف مرکبات، آب میوه، گوجه فرنگی و نوشابه مسواک زدن را به تاخیر بیندازید. مطالعات نشان می‌دهد دندان‌های افرادی که به مدت 30 تا 60 دقیقه پس از مصرف ترکیبات اسیدی برای مسواک زدن صبر می‌کنند، کمتر در معرض پوسیدگی قرار می‌گیرد.

2. مسواکی با الیاف نرم انتخاب کنید

مسواک با الیاف نرم برای محافظت از دندان ها

احتمالاً می‌دانید که باید هر 2 یا 3 ماه یک بار مسواک خود را تعویض کنید؛ اما این بار پیشنهاد ما خرید مسواکی با الیاف نرم است. اما چرا نمی‌توان از مسواک‌هایی با الیاف سخت استفاده کرد؟

اگرچه استفاده از مسواک‌هایی با الیاف سخت‌تر سبب می‌شود که دندان‌ها سریع‌تر تمیز شوند، اما در طولانی مدت این مسواک‌ها به دندان‌های ما آسیب می‌زنند. بنابراین برای محافظت از دهان و دندان خود از مسواکی با الیاف نرم‌تر استفاده کنید و برای شستشوی کامل دندان‌ها فشار ملایم را فراموش نکنید.

نحوه مسواک زدن صحیح به این صورت است که مسواک را با زاویه 45 درجه نسبت به خط لثه، با حرکات دایره‌ای روی دندان‌ها بکشید. برای تهیه مسواک استاندارد و اورجینال، پیشنهادات شگفت‌انگیز وب‌سایت ارس خرید را مشاهده کنید. با مراجعه به بخش مسواک و خمیردندان محصولاتی ایده‌آل برای دندان‌های خود انتخاب کنید.

3. مسواک زدن را از دندان‌های عقبی آغاز کنید

مسواک زدن دندان های عقبی

روش مسواک زدن صحیح به این صورت است که باید از دندان‌های پشتی شروع به مسواک زدن کنید. دندان‌های عقبی بیشتر در معرض آسیب قرار دارند و با داشتن حفرات و شکاف‌های متعدد احتمال تجمع میکروب‌ها روی آنها افزایش پیدا می‌کند.

به همین خاطر اگر قصد دارید برای همیشه از عفونت لثه یا خرابی دندان‌های پشتی در امان باشید، مسواک زدن این قسمت از دهان را در الویت قرار دهید.

4. مصرف دهان شویه و آدامس را فراموش نکنید

مصرف دهانشویه و مسواک برای مراقبت از دندان ها

همه ما به خوبی می‌دانیم که مسواک زدن دو مرتبه در طول روز و استفاده از نخ دندان برای رعایت بهداشت دهان و دندان الزامی است؛ اما برای مراقبت از دندان‌ها نباید تنها به این موارد اکتفا کرد.

دهان شویه با برخورداری از خاصیت ضدمیکروبی نه تنها سبب از بین رفتن باکتری‌های دهان می‌شود، بلکه به مبارزه با پلاک می‌پردازد. البته در رابطه با حفظ سلامت دندان و لثه یک خبر خوش دیگر داریم!

دندان‌پزشکان بر این باور هستند که جویدن آدامس به کاهش تعداد باکتری‌های دهان کمک می‌کند. آدامس جریان بزاقی را تحریک می‌کند که حاوی یون‌های کلسیم و فسفات است. این ترکیبات به پر کردن مینای دندان کمک می‌کنند. اما به یاد داشته باشید که از آدامس‌های بدون قند استفاده کنید. به این ترتیب سلامت دندان و دهان خود را تضمین خواهید کرد.

اگر در مورد تهیه دهان شویه مناسب دندان‌های خود تردید دارید، به بخش خرید دهانشویه و نخ دندان فروشگاه اینترنتی ارس خرید مراجعه کرده و محصولاتی اورجینال برای مراقب از دندان‌های خود انتخاب کنید.

5. مسواک زدن بیش از حد؛ ممنوع!

اگر تصور می‌کنید که هر چه بیشتر مسواک بزنید، دندان‌های سالم‌تری خواهید داشت، سخت در اشتباه هستید! توصیه ما این است که بعد از هر وعده غذایی مسواک بزنید؛ چرا که مسواک زدن بیش از حد به لثه و مینای دندان آسیب می‌زند.

بنابراین برای محافظت از دندان و لثه خود تنها کافی است که برای هر میان وعده، دهان خود را با آب شستشو دهید. آب را با فشار زیاد در دهان خود بچرخانید و به این ترتیب اجازه دهید که ذرات غذا و سایر مواد از بین دندان‌ها خارج شوند.

6. به کمک این مواد غذایی دندان‌هایی سفید و براق داشته باشید

مواد غذایی مناسب برای داشتن دندان هایی سفید

این موضوع که برخی از مواد غذایی به شما در داشتن دندان‌هایی سفید و درخشان کمک می‌کنند، حقیقت دارد! به عنوان مثال سیب، کرفس، خیار، گلابی، هویج و کاهو از جمله مواد غذایی هستند که مانع جمع شدن پلاک‌ها روی دندان می‌شوند.

این مواد به زمان بیشتری برای جویدن نیاز دارند، در نتیجه ترشح بزاق را تحریک می‌کنند. با ترشح بزاق، اسیدهایی که سبب پوسیدگی دندان‌ها می‌شوند، خنثی خواهد شد.

حال که با نکات نحوه مراقبت از دهان و دندان آشنا شدیم، بد نیست که نگاهی به مراقبت‌های تخصصی‌تر داشته باشیم.

7. رازهای مراقبت از دندان کودکان

رازهای محافظت از دندان کودکان

عادت دادن کودکان به مراقبت از دهان و دندان سبب می‌شود که در حین رشد، به عفونت یا سایر بیماری‌های دندان مبتلا نشوند. با دانستن چند نکته ساده در خصوص محافظت از دندان کودکان به آنها کمک می‌کنید که دندان‌هایی سالم و لبخندی شیرین داشته باشند!

در ادامه به بررسی برخی نکات مهم برای حفظ سلامت دندان کودکان می‌پردازیم:

– اطمینان حاصل کنید که کودکان دندان‌های خود را به مدت 2 دقیقه مسواک می‌زنند؛
– از مصرف دهان شویه غافل نشوید. این ماده به کاهش حفرات در دندان‌های شیری و دندان‌های دائمی آنها کمک می‌کند؛
– کودکان باید مسواک زدن را از سن 1 تا 2 سالگی آغاز کنند. برای تشویق آنها به این کار خرید مسواک‌هایی با طرح دلخواه آنان و خمیر دندان‌های کوچک ایده خوبی هستند؛
– به رژیم غذایی کودک خود دقت کنید. آنها معمولاً به خوردن و نوشیدن مواد غذایی شیرین علاقه‌مند هستند و محدود کردن آنها مانع از پوسیدگی سریع دندان‌هایشان خواهد شد؛
– کودکان نیز باید حداقل روزی یک مرتبه از نخ دندان استفاده کنند. نحوه استفاده از نخ دندان را به آنان آموزش دهید؛
– مصرف آدامس‌های فاقد قند مانعی برای کودکان ندارد و حتی به خارج شدن ذرات غذا، کمک به ترشح بزاق و تقویت فک نیز کمک می‌کند.

حفظ بهداشت دندان کودکان کار ساده‌ای است؛ به شرطی که به تک‌تک نکاتی که مطرح شد، عمل کنید.

8. مراقبت از دندان‌هایی که تازه پر شده‌اند!

شاید عجیب باشد، اما دندان‌هایی که تازه پر شده‌اند نیز به مراقبت نیاز دارند. برای این کار از خمیر دندان‌های حاوی فلوراید استفاده کرده و به مدت 48 از جویدن غذا با دندان پر شده پرهیز کنید.

البته در این مدت جویدن مواد غذایی ترد و سخت نیز ممنوع است و ممکن است سبب خارج شدن ماده پر کننده دندان شود. فرقی نمی‌کند دندان شما با آمالگام پر شده باشد یا کامپوزیت؛ شیوه مراقبت از دندان‌ها یک شکل است. برای مراقبت از دندان کامپوزیت شده نکات فوق را به خاطر داشته باشید.

با مراقبت از دندان‌ها لبخندی خیره‌کننده بزنید!

اهمیت مراقبت از دندان‌ها بر هیچ‌کس پوشیده نیست. با داشتن دندان‌هایی سالم نه تنها لبخندی زیبا خواهیم داشت، بلکه سلامت جسمی خود را نیز تضمین می‌کنیم. تنها کافی است نکاتی که مطرح شد را جدی بگیریم و آنها را اجرا کنیم.

مادامی که از دندان‌های خود مراقبت کنیم، نیازی به مراجعه نزد پزشک و صرف هزینه‌های گزاف نخواهیم داشت. برای حفظ سلامت دندان‌های خود از هیچ هزینه یا تلاشی فروگذار نکنید!

در نهایت اگر به دنبال تهیه محصولات اورجینال برای مراقبت هر چه بیشتر از دندان‌های خود هستید، به دسته‌بندی بهداشت دهان و دندان در فروشگاه اینترنتی ارس خرید مراجعه کنید. به یاد داشته باشید که سرمایه‌گذاری روی دندان‌ها، بازدهی غیر قابل تصور دارد![/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column]

[/vc_column][/vc_row]