بهداشتی و مراقبتی

راهنمای استفاده از ضد جوش برای نواحی مختلف صورت

راهنمای استفاده از ضد جوش

وجود جوش و آکنه بر روی پوست خصوصا پوست صورت برای افراد به خصوص خانم ها بسیار آزار دهنده است. افرادی که این مشکل را دارند، اعتماد به نفس پایینی داشته و به دنبال راه هایی مناسب برای کم کردن و از بین بردن این جوش ها هستند. همانطور که می دانید جوش ها انواع مختلفی دارند و به دلایل مختلفی بر روی پوست ایجاد می شوند. برای از بین بردن آن ها ابتدا باید عامل اصلی به وجود آورنده آن ها را شناسایی کرده و سپس با کمک و راهنمایی پزشک از دارو ها و محصولات ضد جوش استفاده کنید. انتخاب ضد جوش مناسب با نوع پوست و جوش افراد اولین قدم برای از بین بردن این معضل است. اما قدم دوم، استفاده درست و اصولی از آن ها است. باید نحوه استفاده، میزان و مدت استفاده از آن ها بدانید و رعایت کنید. رعایت ترتیب مراحل استفاده از ضد جوش ها می تواند در میزان اثرگذاری این مواد موثر باشد. ما در این مطلب در مورد این موضوع صحبت خواهیم کرد. نکات مهم در مورد استفاده از محصولات ضد جوش همچون: کرم، صابون و ویژگی ها و روش صحیح استفاده از ژل ضد جوش را برایتان توضیح خواهیم داد. پس تا پایان ما را همراهی کنید.

شستشوی صورت به همراه شوینده مخصوص پوست

زمانی که ضد جوش مناسب با پوست خود را انتخاب و تهیه کردید، باید برای استفاده آن بر روی پوست آماده شوید. قدم اول برای استفاده درست و اصولی از آن، شستشوی صورت است. ممکن است در طول روز شما در محیط های مختلفی قرار بگیرید. آلودگی های زیادی بر روی پوست ما به خصوص پوست صورت که هیچ پوششی بر روی آن وجود ندارد، قرار می گیرند.

آلودگی های محیطی و گرد و غبار محیط از جمله این موارد هستند. ممکن است مواد آرایشی هم بر روی پوستتان وجود داشته باشد. بنابراین قدم اول تمیز کردن و پاکسازی پوست از این آلودگی ها است. به یاد داشته باشید به هیچ عنوان بر روی پوست آلوده و کثیف از مواد ضد جوش استفاده نکنید. این کار شاید موجب آن شود که تاثیرگذاری ضد جوش ها به شدت کاهش پیدا کند و یا تاثیر بالعکس داشته باشند.

در مقابل استفاده از ضد جوش ها بر روی پوست تمیز می تواند تاثیرات مثبت آن ها را دو چندان کرده و عملکرد بهتری داشته باشند. برای پاکسازی و شستشوی پوست خود باید از شوینده های مناسب با نوع پوست خود استفاده کنید. شوینده های زیادی به شکل های مختلفی مانند ژل، فوم و غیره در بازار موجود هستند. ابتدا نوع پوست خود را شناسایی کرده و با توجه به آن شوینده مناسب و ملایمی انتخاب و خریداری کنید.

لازم به ذکر است، اگر ضد جوش مورد استفاده شما صابون است نیز ابتدا باید پوست خود را با شوینده ملایم بشویید، سپس از صابون ضد آکنه خود استفاده کنید.

برخی از محصولات شوینده حاوی مواد ضد آکنه نیز هستند مانند انواع ژل های شوینده ضد جوش. به دلیل اینکه قیمت ژل شستشو ضد جوش معمولا مناسب اند و دارای کاربرد دوگانه نیز می باشند، استفاده از آن ها بسیار مرسوم شده است.

 

استفاده از مرطوب کننده فاقد چربی مخصوص پوست

بعد از شستشو و پاکسازی پوست از آلودگی ها و مواد آرایشی، باید از مقدار کافی مرطوب کننده و آبرسان پوست استفاده کنید. دقت داشته باشید این مرطوب کننده نباید هیچ گونه چربی داشته باشد. شوینده های مخصوص پوست هر چند که مناسب با نوع پوست انتخاب شوند، باز هم مقدار زیادی از رطوبت پوست را از بین می برند. بنابراین باید بعد از شستشو و خشک کردن صورت از مرطوب کننده نیز استفاده کنید.
استفاده از نرم کننده و مرطوب کننده نه تنها به تامین رطوبت از دست رفته پوست می پردازد، بلکه می تواند منجر به افزایش تحمل پوست در برابر دارو ها و محصولات ضد جوش شود. پوست فاقد رطوبت تحمل کمتری نسبت به دارو ها داشته و ممکن است واکنش هایی مانند قرمزی، التهاب و سوزش را از خود نشان دهد. در مقابل پوستی که رطوبت کافی داشته باشد، به معنای این است که آماده دریافت مواد موجود در محصولات ضد جوش بوده و تغییرات زودتر و سریعتر در آن نشان داده می شوند.

اگر پوست چرب حتما باید از محصولات استفاده کنید که فاقد چربی و روغن باشند. تونر ها معمولا دارای این ویژگی هستند. اگر دارای پوست چرب و مستعد آکنه هستید، پیشنهاد می کنیم از صفحه تونر ضد جوش و روشن کننده ما در ارس خرید دیدن کنید.

 

استفاده از ضد جوش

تا اینجا مراحل آماده سازی پوست برای استفاده از ضد جوش را انجام داده اید. حالا باید ضد جوش مناسبی را که تهیه کردید بر روی پوست استفاده کنید. نحوه استفاده از هر ضد جوشی با هم متفاوت است. اما به طور کلی باید از محصولات مختلف ضد جوش فقط بر روی نواحی دارای جوش و آکنه استفاده کنید. این طور نیست که تمام صورت خود را با استفاده از ضد جوش ها بپوشانید. فقط روی جوش ها و نواحی دارای آکنه آن هم به مقدار مناسب از محصول ضد جوش خود قرار دهید. مقدار مناسبی از محصول ضد جوش خود بردارید. فکر نکنید که اگر مقدار بیشتری ضد جوش بزنید، جوش های روی صورت شما زودتر بهبود پیدا می کنند. بلکه این کار نتیجه عکس داشته و می تواند پوستتان را ملتهب کند.

 

طریقه استفاده

برای شروع استفاده از محصولات ضد جوش علاوه بر شستشوی صورت دست های خود را نیز بشویید. پوست هایی که دارای جوش های زیاد هستند معمولا بسیار حساس بوده و می توانند باکتری ها و میکروب های زیادی را به خود جذب کنند. میزان استفاده از ضد جوش تعداد نوبت های استفاده در طول روز و مدت زمانی که باید بر روی پوست بماند توسط پزشک به شما گفته خواهد شد. اما اگز بعد از استفاده شاهد تغییراتی مانند خشکی و قرمزی پوست شدید بهتر است در نوبت بعدی از مقدار کمتری ضد جوش و به مدت کمتری استفاده کنید. نکته مهم این است اگر پوستتان به شدت ملتهب و قرمز است اصلا نباید از محصولات ضدجوش استفاده کنید در صورت استفاده نتیجه عکس خواهید دید.

 

قدم اول: تست اولیه

بهترین کار برای استفاده از محصولات ضد جوش این است که ابتدا در شروع مصرف آن ها را تست کنید. ابتدا بهتر است مقدار کمی از مواد را بر روی قسمت های حساس پوست بدن مانند بازوها و غیره مصرف کنید. بعد از گذشت مدتی اگر حساسیت و واکنشی به آن نداشتید، می توانید با خیال راحت بر روی نواحی جوش زده استفاده کنید. البته درصد کمی از افراد به محصولات ضد جوش حساسیت دارند. اگر طبق نظر پزشک پیش رفته باشید، هرگز این اتفاق نخواهد افتاد. چون پزشک بر اساس نوع پوست و جوش های شما اقدام به تجویز محصول ضد جوش می کند.

 

فقط در نواحی ایجاد جوش

نکته مهم دیگر برای استفاده درست و اصولی از محصولات ضد جوش، استفاده از آن ها در نواحی جوش دار است. به عنوان مثال چنانچه بر روی چانه و یا پیشانی خود جوش و آکنه دارید، از ضد جوش فقط در این نواحی باید استفاده کنید. اگر فردی هستید که پوست صورتتان به طور کامل جوش می زند، می توانید از محصولات ضد جوش بر روی تمامی قسمت های صورت خود استفاده کنید.

 

از کرم ضد جوش چقدر باید استفاده کنم؟

به طور کلی باید کرم ضد جوش را فقط بر روی جوش ها و آکنه ها استفاده کرد. برای این کار می توانید از یک گوش پاک کن استفاده کنید و مقدار کمی از کرم را برداشته و بر روی جوش و آکنه قرار دهید. نیازی نیست حتی اطراف جوش را به کرم آغشته کنید. استفاده از مقدار زیاد کرم ضد جوش می تواند عوارضی مانند خشکی بیش از حد آن ناحیه، قرمزی، التهاب و سوختگی در آن قسمت را به دنبال داشته باشد.

 

نکاتی که در مصرف ضد جوش ها نباید فراموش کنید

نکته مهم دیگری که باید در هنگام استفاده از جوش ها به یاد داشته باشید، این است که مدت زمان ماندن مواد بر روی پوست را جدی بگیرید. در اوایل استفاده بهتر است این مواد به مدت کمی بر روی پوست و نواحی جوش دار بمانند تا کم کم پوست به این مواد عادت کند. می توانید به تدریج این مدت زمان را افزایش دهید. مدت زمان بهبود پوست در افراد مختلف با توجه به علت به وجود آمدن جوش ها، نوع پوست و پراکندگی جوش ها متفاوت است. اما به طور میانگین برای بهبود پوست خود در صورت استفاده مرتب از محصولات ضد جوش، باید چهار تا شش هفته صبر کنید.
چنانچه بعد از استفاده شاهد تغییرات منفی مانند قرمزی و خارش بر روی پوست خود بودید، بهتر است در نوبت بعدی مدت زمان استفاده و همچنین حجم مورد استفاده را کمتر کنید. نکته مهم دیگر استفاده مداوم و مرتب از محصولات ضد جوش است. مطابق با نظر پزشک بهتر است تعداد دفعات استفاده و میزان استفاده از ضد جوش ها را رعایت کنید تا نتیجه مثبت داشته باشید. به عبارت دیگر سعی کنید دوره درمان خود را کامل کنید.

 

روی پوست قرمز و ملتهب

لازم به ذکر است که از محصولات ضد جوش به هیچ عنوان بر روی پوست ملتهب استفاده نکنید. این کار نه تنها به کم کردن التهاب و بهبود جوش ها کمکی نمی کند بلکه باعث بیشتر شدن التهاب خواهد شد و نتیجه عکس دارد. بنابراین بهتر است ابتدا چند روز به پوستتان فرصت بدهید تا التهاب آن کمتر شود و سپس استفاده از محصولات ضد جوش را شروع کنید.

 

چانه و اطراف دهان

به طور کلی نواحی از صورت مانند چانه و اطراف دهان حساس ترین نقاط صورت هستند. بنابراین هنگام استفاده از محصولات ضد جوش در این نواحی باید دقت زیادی داشته باشید. این نواحی از صورت بیشتر از سایر قسمت های آن دچار خشکی، قرمزی و التهاب می شوند. بنابراین در میزان استفاده، تعداد استفاده در طول روز و همچنین مدت زمان استفاده از محصولات ضد جوش در این مناطق باید دقت زیادی به خرج دهید.

 

از کجا بدانیم که ضد آکنه مناسب پوست ما چیست

ما در این مقاله به نحوه استفاده از انواع ضد اکنه پرداختیم. اما ذکر این نکته بسیار مهم است. اگر تمامی موارد را رعایت کنید به دو علت ممکن است نتیجه مناسب حاصل نشود:

1- علت جوش پوست شما نیاز به مداخله پزشک داشته و مشکل شما حاد تر از این است که با محصولات موضعی و خیر نسخه ای درمان شود.

2- شما محصول مناسب پوست و یا مناسب با نوع آکنه خود انتخاب ننموده اید. در صورتی که نیاز به آگاهی بیشتر در مورد انتخاب ضد آکنه مناسب خود را دارید پیشنهاد می کنیم به این مقاله راهنمای خرید ضد جوش مراجعه کنید.