بهداشتی و مراقبتی

انواع ضد جوش ها بر اساس بافت [مزایا و معایب هرکدام]

انواع ضد جوش ها بر اساس بافت

داشتن جوش بر روی صورت از جمله مواردی است که می تواند زیبایی و اعتماد به نفس افراد را از بین ببرد. افرادی که به این مشکل دچار هستند، به دنبال راه حلی برای این معضل بوده و دست به دامان انواع و اقسام کرم ها، ژل ها و سایر محصولات ضد جوش و درمان کننده جوش ها می شوند. در ادامه قصد داریم در مورد انواع مختلف محصولات بهداشتی ضد جوش با شما صحبت کرده و بافت های مختلف آن را برایتان توضیح دهیم. پس تا پایان همراه ما باشید.

 

ضد جوش چیست؟

به طور کلی محصولات ضد جوش محصولاتی هستند که می توانند یا از جوش زدن جلوگیری کنند و یا اینکه جوش های موجود را بهبود ببخشند و از ماندن جای جوش بر روی صورت جلوگیری می کنند. جوش زدن می تواند دلایل مختلفی مانند تولید بیش از اندازه چربی توسط پوست، بسته شدن فولیکول های سطح پوست، وجود باکتری های مختلف و مشکلات هورمونی داشته باشد.

ضد جوش ها موادی هستند که دارای چربی نبوده و بافت سبکی دارند. این محصولات می توانند به منافذ پوست نفوذ کرده و موجب از بین رفتن جوش و جای جوش شوند. در ترکیبات این محصولات از موادی مانند سالیسیلیک، روغن درخت چای، مانوکا و سایر ترکیبات گیاهی دیگر که در کم کردن التهاب پوست موثر هستند، استفاده می شود. ضد جوش ها انواع مختلفی از نظر بافت دارند.

 شما باید ابتدا نوع پوست خود و نیاز آن را مشخص کنید و بعد با تحقیقات و مشورت با افراد آگاه در این زمینه به انتخاب یکی از انواع ضد جوش ها بپردازید. همچنین سعی کنید به صورت مداوم و مستمر از این مواد بر روی پوست خود استفاده کنید تا این مواد اثربخشی خوبی بر روی پوست شما داشته باشند.

 

بافت های مختلف ضد جوش ها

همانطور که در بالا اشاره شد در ساخت و تولید انواع مختلف ضد جوش ها از ترکیبات متفاوتی استفاده می شود. هر کدام از این ترکیبات برای یک نوع پوست مناسب هستند. به عنوان مثال بنزوئیل پراکساید موجود در ضد جوش ها باعث از بین رفتن باکتری های به وجود آورنده جوش بر روی سطح پوست می شود. در کنار این خاصیت بنزوئیل پراکساید ممکن است موجب پیامد هایی مانند خشکی بیش از حد پوست، سوزش، خارش و غیره شود.

 بنابراین افرادی که دارای پوست های خشک یا حساس هستند، باید از ضد جوش هایی استفاده کنند که در صد بسیار کمی از این ماده در آن وجود دارد. بهتر است انتخاب نوع و برند ضد جوش را بر عهده پزشک متخصص در این زمینه قرار دهید و هیچ وقت سرخود و با توصیه افراد غیر متخصص اقدام به مصرف هر نوع ضد جوش نکنید. آلفا هیدروکسی اسید و سولفور یا گوگرد هم ماده دیگری هستند که در ترکیبات ضد جوش ها مورد استفاده قرار می گیرند.

این مواد می تواند سلول های مرده پوست را از بین برده و التهاب پوست را کم کنند. ضد جوش ها بافت ها و انواع مختلفی دارند. کرم، ژل، لوسیون، سرم و غیره انواع مختلفی از بافت های ضدجوش ها هستند. در ادامه به بیان ویژگی های هر کدام از این بافت ها خواهیم پرداخت.

 

ژل

ژل های ضد جوش، بافتی نرم تر، سبک تر و رقیق تر از کرم ها دارند. این مواد با سرعت بالایی جذب پوست شده و در منافذ عمیق پوست نفوذ می کنند. ژل های ضد جوش معمولا حاوی مقدار زیادی آب هستند. بنابراین در عین حال که به از بین بردن جوش ها کمک می کنند، می تواند کمبود رطوبت پوست را از بین ببرند. بعد از استفاده از ژل های ضد جوش بر روی پوست خود، به هیچ عنوان احساس سنگینی نخواهید داشت. این ژل ها اصلا چرب نبوده و روغنی در ساختار آن ها وجود ندارد. بنابراین افرادی که دارای پوست های چرب هستند، بهتر است از ژل های ضد جوش که فاقد چربی بوده استفاده کنند. استفاده ژل های با چند ویژگی مانند ژل شستشو ضد جوش که همزان در حین رفع آلودگی ها از صورت خاصیت ضد آکنه ای نیز دارند می تواند بسیار کمک کننده باشد.

 

تونر

تونر ضد جوش، محصولی است که برای پاکسازی پوست و کنترل چربی پوست استفاده می‌شود. این تونر حاوی موادی است که به کاهش التهاب، خشک کردن جوش‌ها و جلوگیری از ایجاد جوش‌های جدید کمک می‌کند.

تونر ضد جوش معمولاً حاوی موادی مانند سالیسیلیک اسید، بنزوئیل پراکساید یا اسید گلیکولیک است. این مواد به لایه‌برداری پوست کمک می‌کنند و منافذ پوست را باز می‌کنند. همچنین، این مواد به کاهش تولید سبوم (چربی پوست) کمک می‌کنند.

علاوه بر این، برخی از تونر‌های ضد جوش حاوی موادی هستند که به روشن شدن پوست کمک می‌کنند. این مواد معمولاً حاوی ویتامین C یا اسید هیالورونیک هستند. در صورت نیاز به این نوع محصول می توانید به صفحه خرید تونر ضد جوش و روشن کننده مراجعه کنید.

 

ماسک صورت

ماسک ضد جوش، محصولی است که برای پاکسازی پوست، کنترل چربی پوست و کاهش التهاب جوش‌ها استفاده می‌شود. این ماسک حاوی موادی است که به لایه‌برداری پوست کمک می‌کنند و منافذ پوست را باز می‌کنند. همچنین، این مواد به کاهش تولید سبوم (چربی پوست) کمک می‌کنند و باعث کاهش التهاب جوش‌ها می‌شوند.

ماسک ضد جوش معمولاً حاوی موادی مانند سالیسیلیک اسید، بنزوئیل پراکساید، اسید گلیکولیک و زغال چوب است. این مواد به لایه‌برداری پوست کمک می‌کنند و منافذ پوست را باز می‌کنند. همچنین، این مواد به کاهش تولید سبوم (چربی پوست) کمک می‌کنند و باعث کاهش التهاب جوش‌ها می‌شوند.

ماسک ضد جوش برای افرادی که پوست چرب یا مستعد جوش دارند، مفید است. این ماسک به پاکسازی پوست و کنترل چربی پوست کمک می‌کند و از ایجاد جوش‌های جدید جلوگیری می‌کند. همچنین، ماسک ضد جوش پوست چرب باعث کاهش التهاب جوش‌ها می‌شود و به درمان جوش‌های موجود کمک می‌کند.

 

کرم

همه ما با کرم ها آشنا هستیم و در طول عمر خود از آن ها استفاده کرده ایم. شاید تجربه کرده باشید که کرم ها به نسبت سایر محصولات مراقبت از پوست، چربی بیشتری دارند و مدت زمان بیشتری بر روی پوست باقی می مانند. ساختار کرم ها از آب و روغن به مقدار مساوی تشکیل شده است. کرم ها، بافت سنگین و غلیظی دارند.  بالطبع کرم های ضد جوش هم درصد چربی بیشتری نسبت به سایر انواع محصولات ضد جوش دارند. بنابراین بهتر است افرادی که دارای پوست های خشک هستند، از کرم های ضد جوش استفاده کنند. معمولا افراد دارای پوست چرب بیش از سایرین مستعد آکنه هستند. یکی از بهترین محصولات برای رفع این مشکل استفاده از کرم های ضد آکنه است. اما حتما باید از کرم ضد جوش پوست چرب استفاده شود. زیرا در این محصولات از چربی استفاده نشده و بافت سبکی دارند. رعایت نکردن این مورد باعث می شود که این افراد بیش از حد چرب شده و نتیجه عکس دهد.

 

لوسیون

لوسیون ها موادی هستند که از ترکیب آب و روغن به وجود می آیند. اما روغن موجود در آن ها بسیار کم بوده و بعد از مصرف به هیچ عنوان احساس سنگینی، چسبندگی و چربی بر روی پوست به وجود نمی آورند. با توجه به درصد بالای آب در لوسیون ها، مدت زمان جذب آن ها نیز کمتر خواهد بود. افرادی که دارای پوست های خشک و نرمال هستند، از مصرف لوسیون ها رضایت بیشتری دارند.

 

سرم

در تعریف سرم می توانیم بگوییم سرم ها حاوی مواد مغذی و مفید برای پوست هستند که به صورت محلول در آب تولید می شوند. به دلیل این که مقدار زیادی از این محصول را آب تشکیل می دهد، سرعت جذب بالایی دارد. این ویژگی باعث تاثیرگذاری بیشتر سرم ها در از بین بردن جوش و آکنه می شود. در تولید سرم ها به هیچ عنوان از روغن های مختلف استفاده نمی شود. بنابراین بعد از استفاده از آن ها به هیچ عنوان احساس سنگینی و چربی نخواهید کرد. معمولا سرم های ضد جوش قیمت بالاتری داشته و در حجم کمتری به فروش می رسند.

 

عوارض ضد جوش ها

اکثر محصولات آرایشی و بهداشتی که بر روی پوست استفاده می شوند در کنار همه مزیت هایی که دارند، عوارض و پیامد های منفی نیز خواهند داشت. واضح است که اگر از نوع مناسب با پوست خود نیز استفاده نکنیم این عوارض دوچندان خواهند شد. به عنوان مثال افرادی که دارای پوست خشک هستند، بهتر است از محصولاتی استفاده کنند که میزان آب موجود در آن ها بیشتر باشد.

استفاده از محصولاتی که چربی و آب موجود در بافت های پوست را از بین می برد و پوست را خشک می کند به این افراد به هیچ عنوان توصیه نمی شود. استفاده نادرست از محصول نادرست می تواند عوارضی مانند خشکی بیش از حد پوست، خارش، التهاب، سوزش و ماندگاری جای جوش داشته باشد. از طرفی ممکن است بعضی از افراد به ترکیبات برخی از ضد جوش ها حساسیت داشته باشند.

بهتر است در برای اولین بار مقداری از محصول ضد جوش را بر روی قسمت هایی مانند پشت بازو، پشت گردن و غیره که پوست حساسی دارند استفاده کنید. در صورتی که حساسیتی به آن محصول نداشتید، با خیال راحت آن را بر روی پوست صورت خود به کار ببرید.

 

کدام یک از بافت ها برای کدام نوع پوست مناسب تر است؟

تا اینجا متوجه شدید که محصولات ضد جوش بافت های مختلفی دارند. برخی به صورت ژل، برخی به صورت کرم، لوسیون و غیره تولید می شوند. نکته مهم این است که افراد مختلف دارای پوست های مختلفی هستند. پس همه افراد نمی توانند از محصولی واحد برای از بین بردن جوش های خود استفاده کنند. هر فردی باید نوع و نیاز پوست خود را شناخته و از محصولی درست بر مبنای نوع پوست خود استفاده کند.

 

برای پوست چرب

افرادی که دارای پوستی چرب هستند، بهتر است از ژل ها و سرم های ضد جوش استفاده کنند. همانطور که در بالا اشاره کردیم در ترکیبات ژل ها مقدار بسیار کمی روغن وجود دارد. همچنین در ترکیب سرم ها اصلا روغنی وجود ندارد. بنابراین این افراد با توجه به میزان چربی پوست خود می توانند از ژل ها یا سرم ها استفاده کنند.

 

برای پوست خشک

افرادی که دارای پوست خشک هستند، یعنی میزان رطوبت و چربی پوستشان بسیار کم است. همین امر ممکن است باعث خشکی بیش از اندازه و ایجاد جوش و آکنه بر روی پوستشان شود. بنابراین باید از محصولاتی استفاده کنند که میزان بالایی از چربی و آب داشته باشند. کرم های ضد جوش با چربی موجود در خود می توانند مانع از تبخیر شدن همان مقدار ناچیز رطوبت در پوست این افراد شوند. بنابراین بهتر است این افراد از ضد جوش هایی با بافت کرمی یا لوسیونی استفاده کنند.

 

برای پوست مختلط

افراد دارای پوست مختلط می توانند از انواع مختلفی از ضدجوش ها به راحتی استفاده کنند. ژل ها و لوسیون ها با توجه به مقدار آب و روغنی که در آن ها وجود دارد، گزینه بسیار مناسبی برای این افراد محسوب می شوند.

 

برای پوست معمولی

افراد دارای پوست معمولی نیز می توانند با توجه به حجم جوش ها و نوع آن ها از محصولات متنوعی استفاده کنند. این افراد می توانند از ضدجوش هایی استفاده کنند که میزان کمی چربی و روغن در آن ها وجود داشته باشد. همچنین وجود آب در این محصولات باعث می شود تاثیرگذاری و جذب مواد بر روی پوست بالاتر رود. ژل ها و لوسیون ها از جمله بهترین گزینه ها برای استفاده این افراد هستند. بهتر است همه افراد تحت نظر پزشک متخصص اقدام به تهیه و مصرف محصولات مختلف ضد جوش کنند تا مشکلی برایشان ایجاد نشود.