بهداشتی و مراقبتی

علت جوش صورت و فواید استفاده از ضد جوش‌ها

علت پدید آمدن جوش

مشاهده جوش روی صورت برای همه افراد به ویژه بانوان، آزاردهنده است. فرقی نمی‌کند که چند سال دارید، آکنه و جوش در هر سنی می‌تواند بر روی پوست شما ظاهر شود. جوش می‌تواند بسیاری از نقاط بدن از جمله صورت، گردن، شانه‌ها، قسمت بالایی کمر و سینه را درگیر کند. آکنه و لک‌های ناشی از آن، روی اعتماد به نفس برخی از افراد تأثیر زیادی می‌گذارند؛ حاضرند میلیون‌ها تومان خرج کنند تا از شر جوش و آکنه خلاص شوند. اما اگر یک سری از نکات مراقبت پوستی ساده را انجام دهید، دیگر خبری از جوش‌های آزاردهنده نخواهد بود. در ادامه به دلایل پدید آمدن جوش و راهکارهای مقابله با آن می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

 

علل بوجود آمدن جوش

عوامل زیادی در به وجود آمدن جوش دخیل هستند، از تغییرات هورمونی گرفته تا عوامل محیطی و آلودگی‌ها. تعدادی از این موارد، به سیستم درونی بدن مرتبط هستند و تنها با مصرف دارو بهتر می‌شوند. اما سایر عوامل را می‌توان با استفاده از محصولات مراقبتی مثل ضد جوش‌ها تا حد زیادی کنترل کرد. فعالیت بیش از حد هورمون‌ها (آندروژن)، تولید بیش از حد چربی، وجود باکتری‌ها و بسته شدن فولیکول‌های مو با چربی و سلول‌های پوستی مرده از مهم‌ترین عوامل به وجود آمدن جوش هستند.

 

فعالیت بیش از حد هورمون‌ها (آندروژن)

جوش هورمونی نوعی جوش است که در اثر نوسانات یا عدم تعادل هورمونی ایجاد می‌شود. اگر چه جوش هورمونی در دوران بلوغ به دلیل تغییرات هورمونی شیوع بیشتری دارد، اما جوش هورمونی می‌تواند در دوران بزرگسالی نیز ایجاد شود. آکنه هورمونی معمولاً در قسمت پایین صورت، از جمله پایین گونه‌ها و خط فک دیده می‌شود. با این حال، می‌تواند در سایر قسمت‌های بدن مانند پشت یا قفسه سینه به وجود بیاید. چرخه قاعدگی،سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)، بارداری، یائسگی، افزایش سطح آندروژن، و برخی داروها (مانند لیتیوم، استروئیدها) در به وجود آمدن جوش‌های هورنی دخیل هستند.

 

تولید بیش از حد چربی

سبوم یک ماده چرب است که توسط پوست تولید می‌شود. غدد چربی که سطح پوست را می‌پوشانند، منافذ کوچکی هستند که معمولاً در نزدیکی فولیکول مو وجود دارند و هر یک از این غدد، سبوم تولید می‌کنند. سبوم شامل موادی مثل موم، تری گلیسیرید، استرها، اسکوالن و کلسترول است. این مواد در غدد چربی قرار می‌گیرد تا از طریق منافذ آزاد شوند. اما گاهی اوقات، سبوم بیش از حد ترشح می‌شود و زمینه ابتلا به آکنه را فراهم می‌کند. با تجمع سبوم در زیر پوست، اصطلاحاً کومدون ایجاد شده که اولین قدم برای بروز جوش است. در چنین شرایطی، باکتری‌های عفونی نیز وارد صحنه شده که نهایتاً به جوش‌های چرکی ختم می‌شود.

 

وجود باکتری‌ها

همانطور که گفتیم، تولید بیش از حد سبوم و ایجاد جوش‌های عفونی با یکدیگر در ارتباط هستند. به صورت علمی، باکتری‌های مضر موجود روی پوست با ترشح آنزیمی به نام لیپاز و تجزیه سبوم، اسیدهای چرب تولید می‌کنند که این ماده نهایتاً باعث ایجاد التهاب، قرمزی و در نهایت عفونت می‌شود. درمان جوش‌های عفونی با آنتی بیوتیک صورت می‌گیرد اما نمی‌توان درمان قطعی را تضمین کرد.

 

بسته شدن فولیکول‌های مو با چربی و سلول‌های پوستی مرده

لایه بیرونی پوست ما، حاوی سلول‌های مرده است. این لایه مدام‌ ترمیم شده و سلول‌های جدید جایگزین می‌شود. گاهی اوقات، سلول‌های مرده جلوی منافذ چربی را گرفته و باعث تجمع سبوم در زیر پوست می‌شود. این حالت، فرصت را برای ایجاد آکنه‌های چرکی و چربی فراهم می‌کند. اولین قدم برای جلوگیری از آن، لایه برداری مناسب است تا سلول‌های مرده جلوی منافذ پوست را نگیرند. چین کاری با روش‌های لایه برداری و محصولات ضد جوش قابل انجام است.

 

فواید ضد جوش‌ها

حالا که از مهم‌ترین عوامل ایجاد جوش مطلع شدید، بهتر است سراغ ترکیبات ضد جوش برویم. البته عوامل هورمونی باید تحت نظارت پزشک درمان شوند، اما استفاده از محصولات ضد جوش حتی در این افراد هم مفید است. ضد جوش‌های زیادی در بازار وجود دارد برای درمان پوست خشک و جوش دار، پوست نرمال، چرب یا مختلط طراحی شده‌اند. در ادامه به معرفی و مزایای ضد جوش‌ها اشاره می‌کنیم. با ما همراه باشید.

 

ماسک ضد آکنه

ماسک های ضد جوش اولین راه برای درمان آکنه بوده و در یکی راه حل تماما خانگی محسوب می شوند. بهترین ماسک ضد جوش معمولا شامل مواد طبیعی مانند گل خاکستری، عسل، آووکادو و یا گیاهان دارویی هستند که به تنظیم تولید چربی پوست کمک می کنند و باعث تقویت و تجدید سلول های پوستی می شوند. این ماسک ها همچنین می توانند باعث تسکین التهابات و حباب های پوستی شده و باعث بهبود وضعیت پوست چرب و جوش دار شوند. استفاده منظم از ماسک های ضد جوش می تواند به بهبود وضعیت پوست کمک کند و باعث افزایش اعتماد به نفس شود.

 

تونر ضد آکنه

تونر ضد جوش معمولا جز دسته های ملایم برای درمان آکنه می باشند. تونر ها شامل موادی مانند اسید های ضد باکتری که خاصیت نفوذ به عمق منافذ پوستی را نیز دارا هستند که به تنظیم تولید چربی پوست کمک می کنند و باعث تقویت و تجدید سلول های پوستی می شوند. این تونر ها همچنین می توانند باعث کاهش انسداد منافذ پوستی و بهبود بافت پوست شوند. استفاده از تونر ضد جوش می تواند به بهبود وضعیت پوست و کاهش احتمال ظهور جوش ها کمک کند و باعث افزایش اعتماد به نفس شود. برای تهیه انواع تونر ضد جوش می توانید به این صفحه خرید تونر ضد جوش و روشن کننده مراجعه کنید.

 

کرم ضد آکنه

کرم های ضد جوش جز قوی ترین محصولات موضعی برای مقابله با جوش پوستی محسوب می شوند. برخی از مدل های قوی آن ها تنها با نسخه پزشک قابل تهیه است. کرم های ضد اکنه معمولا شامل موادی مانند اسید سالیسیلیک، پروکسید بنزویل و رتینوئیدها هستند که به تنظیم تولید چربی پوست کمک می کنند و باعث کاهش التهابات و قرمزی های پوستی می شوند. این کرم ها همچنین می توانند باعث تقویت و تجدید سلول های پوستی شده و باعث بهبود وضعیت پوست چرب و جوش دار شوند. استفاده منظم از کرم های ضد جوش می تواند به بهبود وضعیت پوست کمک کند و باعث افزایش اعتماد به نفس شود. در صورتی که قصد خرید کرم ضد جوش خارجی و یا ایرانی دارید. حتما ابتدا دلیل آکنه پوست خود را بیابید، سپس با توجه نوع پوست خود محصول مورد نظر را تهیه کنید.

 

جوان کننده عالی پوست

پوستی جوان است که از مواد مناسب تغذیه شده و آب کافی به آن برسد. یکی از وظایف کرم‌های ضد جوش هم همین است. با توجه به اینکه پوست در اثر جوش و آکنه، تا حدودی حساس و آسیب پذیر شده، به مواد مغذی بیشتری نیاز دارد. ضد جوش‌ها با در اختیار گذاشتن ویتامین‌های لازم مثل ویتامین E و C و همینطور آنتی اکسیدان ها، در جوانسازی پوست نقش مهمی ایفا می‌کنند. اسید هیالورونیک، اسید سالیسیلیک و مواد آبرسان از دیگر مواد مهم موجود در کرم‌های ضد جوش هستند.

 

پاکسازی کامل پوست

آلودگی‌های زیادی در محیط اطراف ما وجود دارد که می‌تواند زمینه ساز جوش باشد. این مواد با ورود به منافذ و قرارگیری در چربی پوست، احتمال التهاب را افزایش می‌دهند. به همین جهت، باید از محصولاتی استفاده کرد که آلودگی‌های روی پوست را کامل از بین ببرد. محصولات ضد جوش خواص پاکسازی نیز دارند و استفاده از آن‌ها، یک تیر و چند نشان است!

 

درمان انواع جوش و لک پوست

تجمع چربی و ایجاد جوش، به مرور زمان باعث کدر شدن و ایجاد لک روی پوست می‌شود. چنین شرایطی، برای افراد به ویژه بانوان آزاردهنده است و باعث کاهش اعتماد به نفس می‌شود. محصولات ضد جوش با دارا بودن موادی مانند اسید کوجیک، ویتامین سی و آربوتین سبب روشن شدن پوست و کاهش لک می‌شوند. البته این اثر به مرور زمان دیده می‌شود و نمی‌توان توقع تأثیر آنی داشت. اما اگر به طور منظم از ضد جوش‌ها استفاده کنید، نتیجه به سرعت ظاهر می‌شود.

 

کاهش التهابات ناشی از جوش

پوستی که چربی و جوش زیادی دارد، به سرعت ملتهب می‌شود. التهاب باعث قرمزی، خارش و تورم می‌شود که ظاهر پوست را خشن می‌کند. در چنین شرایطی، ترکیبات ضد التهاب موجود در محصولات ضد جوش می‌تواند التهاب را کاهش دهد. آلانتوئین، موسیلاژهای گیاهی، پانتنول (پرو ویتامین B5) و آنتی سپتیک ها در کاهش التهاب پوست بسیار مؤثر است. پانتنول علاوه بر کاهش التهاب، نقش مهمی در رطوبت رسانی پوست ایفا می‌کند.

 

نرم کردن و شفافیت پوست

پوستی نرم و با طراوت، خواسته همه ماست. اما در پوست‌های چرب با جوش‌های فراوان، نرمی و صافی پوست چندان به چشم نمی‌خورد. در حقیقت چربی فقط باعث چرب شدن سطح پوست می‌شود که در اکثر مواقع آزار دهنده است. اما محصولات ضد جوش با دارا بودن موادی مثل گلیسیرین، هیالورونیک اسید، پترولاتوم و سرامیدها، نرمی و لطافت را به پوست باز می‌گرداند. ترکیبی مانند هیالورونیک اسید علاوه بر خاصیت نرم کنندگی، به ترمیم سلول‌های آسیب دیده کمک می‌کند.

 

کوچک کننده منافذ باز پوست

پوست‌های چرب، منافذ بزرگی دارند. در حقیقت بزرگ بودن این منافذ باعث می‌شود تا چربی بیشتری به سطح پوست راه پیدا کند. یکی از راه‌ها، استفاده از محصولاتی است که باعث کوچک شدن منافذ پوستی می‌شوند. تقریباً تمام محصولات ضد جوش، این خاصیت را دارند و به مرور زمان، منافذ را کوچک می‌کنند.

 

از بین برنده براقی پوست

یکی دیگر از ویژگی‌های پوست چرب، براقی بیش از حد است که به تولید سبوم اضافی مربوط می‌شود. این موضوع برای بسیاری از افراد آزار دهنده است. افراد دارای پوست چرب بهتر است قبل از خواب، پوست خود را با مواد پاک کننده بشویند. به علاوه استفاده از محصولات حاوی لانولین،‌ سرامید، گلیسیرین و اسید هیالورونیک در کاهش براقیت پوست تا حد زیادی مؤثر هستند.

 

کاهش جای جوش‌های قبل

از بین رفتن جوش خبر بسیار خوبی است، اما عوارضی هم خواهد داشت! جای جوش یکی از مشکلاتی است که پس از بین رفتن آکنه بر روی پوست باقی می‌ماند و برخی از آن‌ها تا آخر عمر همراه شما خواهند بود. اما محصولات ضد جوش موادی دارند که علاوه بر کنترل جوش، جای آن‌ها را هم کمرنگ می‌کند. روش‌هایی مانند لیزر نیز در از بین بردن جای جوش‌های قبل مؤثر هستند.

 

لایه بردار ملایم پوست

با افزایش سلول‌های مرده سطح پوست، احتمال بسته شده منافذ و تجمع سبوم در لایه‌های زیرین افزایش می‌یابد. تنها راه، لایه برداری مؤثر است. کرم‌های ضد جوش علاوه بر خاصیت جوان کنندگی، می‌توان سلول‌های مرده پوست را به طور کامل از بین ببرند. با این کار، هم پوست شما صاف و جوانتر به نظر می‌رسد و هم راه خروج چربی مسدود نخواهد بود. کرم‌های لایه بردار نیز مؤثر هستند اما با توجه به بالا بودن محتوای اسید در آن‌ها، ممکن است سبب گسترش آکنه شوند.

 

تقویت کنندگی

پوست برای بازسازی و رسیدن به سطحی صاف و با طراوت، به مواد مغذی نیاز دارد. محصولات ضد جوش، این مواد را در اختیار پوست قرار می‌دهند. پروتئین، ویتامین A و E، سلنیوم و زینک از مهم‌ترین این مواد هستند. وجود مواد مغذی در محصولات پوستی، احتمال جوش و عفونت را کاهش می‌دهد.

 

تغذیه کننده پوست

مواد ذکر شده در قسمت بالا علاوه بر خواص تقویت کنندگی، در تغذیه سلول‌های پوستی نیز نقش دارند. پس از استفاده از محصولات ضد جوش، ناحیه مورد نظر را ماساژ دهید. این کار باعث افزایش گردش خون در ناحیه صورت و جذب بهتر مواد غذایی توسط سلول‌های پوست می‌شود.