خانه و زندگی

به جای قرص ماشین ظرفشویی از چی استفاده کنیم؟ [جایگزین ها]

بهترین جایگزین قرص ماشین ظرفشویی

به جای قرص ماشین ظرفشویی چه استفاده کنیم؟ این سوالی است که کاربران ماشین ظرفشویی در زمان نداشتن قرص ظرفشویی جهت شستن ظروف مطرح می کنند. می توان ترکیباتی را در قالب ریخته و جایگزین قرص ماشین ظرفشویی نمود و یا از ترکیبات ساده ای چون جوش شیرین و نمک، جوش شیرین و پودر خردل، صابون رنده شده در آب و … جهت شستشوی ظروف استفاده کرد. اگرچه قرص ماشین ظرفشویی ترکیبات خاصی داشته و تقریباً ماده ای را نمی توان با عملکرد قرص بجای قرص ماشین ظرفشویی استفاده کرد، اما در صورت نبودن امکان خرید قرص ماشین ظرفشویی ارزان می توان از روش های ذکر شده استفاده کرد. همچنین می توان از پودر یا ژل بجای قرص ماشین ظرفشویی استفاده کرد. هر دو ماده شوینده قدرت پاک کنندگی کمتری از قرص دارند و توصیه میگردد در شرایط خاصی از آنها استفاده شود.اما برای کارکرد بهتر ماشین لباسشویی پیشنهاد ما استفاده از قرص فیری یا قرص فینیش اصل است. به منظور کسب اطلاعات بیشتر در خصوص جایگزین قرص ماشین ظرفشویی تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

اگر قرص ماشین ظرفشویی نداشتیم چه کنیم؟

در صورت نداشتن قرص ماشین ظرفشویی، جهت شستشوی ظروف می توان به درست کردن قرص ماشین در خانه اقدام کرد. به این منظور کافی است یک فنجان جوش شیرین، دو فنجان از ترکیب کربنات سدیم، یک فنجان اسید سیتریک و نصف فنجان نمک را جهت استفاده با هم ترکیب کرده و به آن نصف فنجان سرکه سفید اضافه کرده و در ادامه یک قاشق چایخوری صابون مای به ترکیب ایجاد شده اضافه کنید. می توان ترکیب حاصل را در قالب های مکعبی ریخته و 24 ساعت صبر کنید تا به صورت جامد در آمده و شکل قالب را به خود بگیرد. می توان از این ترکیب به جای قرص ظرفشویی استفاده کرد، البته کارایی قرص های ماشین ظرفشویی به مراتب بالاتر است.
در صورت نداشتن ترکیبات بالا جهت تهیه قرص ماشین ظرفشویی می توان از ترکیباتی چون جوش شیرین و نمک، جوش شیرین و پودر خردل، صابون رنده شده و آب، جوش شیرین و مایع ظرفشویی به مقدار بسیار کم، جوش شیرین به همراه آب و نمک و … در ماشین ظرفشویی استفاده کرد.

 

استفاده از ماشین ظرفشویی بدون قرص

در صورت نداشتن قرص ماشین ظرفشویی و جهت شستن ظروف می توان از مایع ظرفشویی و جوش شیرین استفاده کرد. لازم است تا مقدار کمی مایع ظرفشویی معمولی را در محفظه ماشین ریخته و مابقی محفظه را با جوش شیرین پر کنید. استفاده بیش از اندازه از مایع ظرفشویی سبب کف در ظرفشویی شده و ظروف لیز و کف دار باقی می مانند، پس لازم است تنها از چند قطره مایع ظرفشویی استفاده شود.
حتی می توان مقدار کمی صابون رنده شده را با مقداری آب گرم مخلوط کرده و جهت شستشوی ظروف در ماشین استفاده کنیم. استفاده بیش از اندازه از صابون، سبب ایجاد کف زیاد و شستشوی نامناسب ظروف می شود، لذا می بایست از مقدار کمی صابون رنده شده در این ترکیب استفاده کرد. اما توصیه می شود حتما جهت سلامت ماشین ظرفشویی و کیفیت در شستشو از انواع قرص ماشین ظرفشویی استاندارد مثل قرص پلاتینیوم پلاس و قرص فینیش کوانتوم مکس استفاده کنید.

 

ژل ماشین ظرفشویی

جهت شستشوی ظروف در ماشین ظرفشویی می توان از ژل ماشین ظرفشویی استفاده کرد.توصیه می گردد تا زمانی از ژل استفاده شود که مدت زمان و برنامه شستشو کوتاه باشد، حجم ظروف مورد شستشو کم بوده و ظروف بسیار چرب و کثیف نباشند. ژل در مقایسه با قرص ماشین ظرفشویی به صرفه و ارزان تر است. اگر ماشین ظرفشویی رومیزی دارید و یا ظروف مورد شستشوی شما حساس و کریستالی است بهتر است از ژل به جای قرص ماشین استفاده شود، زیرا ژل شستشوی ملایم تری بر ظروف انجا داده و آن ها را دچار خط و خش نخواهد کرد. ژل را نمی توان بجای قرص ماشین ظرفشویی استفاده کرد، زیرا قدرت پاک کنندگی به مراتب کمتری از قرص دارد. تنها در شرایط خاص بالا و نبود قرص، توصیه می گردد تا از ژل بجای قرص ماشین استفاده شود.

 

پودر ماشین ظرفشویی

پودر ماشین ظرفشویی در مقایسه با ژل و قرص قیمت مناسب تر و ارزان تری دارند. میزان استفاده از پودر در ماشین ظرفشویی اهمیت دارد. اگر مقدار کمی پودر استفاده شود، شستشو به درستی انجام نمی گیرد و اگر مقدار پودر مورد استفاده زیاد باشد، کف بیش از اندازه در ماشین ایجاد شده و ظروف لیز و همراه با کف باقی خواهند ماند. پودر ماشین ظرفشویی فاقد ترکیبات جلا دهنده جهت درخشندگی ظروف است، بنابراین در صورت نیاز به جلادهندگی ظروف بهتر است از ماده جلا دهنده استفاده شود. پودر را نمی توان جایگزین قرص ماشین ظرفشویی به حساب آورد، زیرا قدرت پاک کنندگی به مراتب کمتری دارد و توصیه می گردد اگر حجم ظروف کم بوده و یا ظروف چندان چرب و آلوده نباشند از پودر ماشین ظرفشویی استفاده شود.