بهداشتی و مراقبتی

علت چروک صورت چیست [بررسی تمامی عوامل] + راه های درمانی

علت به وجود آمدن چروک صورت

همه ما می‌دانیم که چین و چروک روی صورت، فرآیندی طبیعی است. اما دیدن این خطوط، احساس نسبتا بدی را در افراد به وجود می‌آورد. شاید فکر کنید که چروک فقط به افزایش سن مربوط است، اما شرایطی وجود دارد که ایجاد چین و چروک روی صورت را تشدید می‌کند. اگر سبک زندگی مناسبی داشته باشید، پوستی صاف و بدون چروک خواهید داشت. در ادامه به دلایل چروک‌های پوستی و راه‌های مقابله با آن می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

 

علل بوجود آمدن چروک در پوست

عوامل مختلفی در به وجود آمدن چروک روی پوست دخیل هستند. از ژنتیک گرفته تا عوامل محیطی؛ حتی لبخند زدن و اخم کردن هم در ایجاد چین و چروک موثر می‌باشند. محصولات زیادی وجود دارد که چروک صورت را کاهش می‌دهند، اما در کنار این محصولات مراقبتی، باید سبک زندگی خود را اصلاح کنید تا پوست سالم‌تری داشته باشید. در ادامه به علل بوجود آمدن چروک در پوست اشاره می‌کنیم.

 

سن

 

سن

 

مهم‌ترین عامل در ایجاد چین و چروک صورت، افزایش سن است. با بالا رفتن سن، پوست ما آب بیشتری از دست داده و خشک می‌شود. از طرفی، ضخامت پوست نیز کاهش می‌یابد و خاصیت ارتجاعی آن از بین می‌رود. این دو مورد در کنار یکدیگر باعث می‌شود که افراد میانسال و مسن، چین و چروک بیشتری بر صورت داشته باشند. مصرف آب و استفاده از کرم‌های مخصوص چروک تا حدی از این مسئله جلوگیری می‌کند.

 

حرکت مکرر عضلات صورت در طول عمر

 

دلیل چروک شدن صورت

 

تا به حال از خود پرسیده‌اند که دلیل توصیه متخصصان به عدم استفاده مداوم از نی چیست؟ هنگامی که از نی برای نوشیدن استفاده می‌کنید، عضلات صورت به طور مرتب در حال انقباض هستند که باعث جمع شدن پوست می‌شود. سلول‌ها می‌توانند مجدد به حالت اول خود برگردند اما اگر عضلات صورت زیاد منقبض شوند، امکان بازگشت وجود ندارد. چنین حالتی را در اخم کردن و خندیدن نیز می‌بینیم. اگر عضلات صورت به طور مرتب در حال انقباض باشند، به مرور زمان چین و چروک‌های صورت افزایش می‌یابد.

 

سیگار کشیدن

 

سیگار کشیدن علت چروک پوست صورت

 

بیشتر افراد معتاد، چین و چروک‌های زیادی روی صورت دارند. به نظر شما چه ارتباطی بین سیگار کشیدن و ایجاد چروک‌های پوستی وجود دارد؟ سه عامل در این موضوع مطرح هستند:

  • حرکات مکرر عضلات صورت با پک زدن به سیگار نیز دیده می‌شود. بیشتر چین و چروک‌ها در اطراف دهان ایجاد شده که به طور عمودی هستند.
  • سیگار باعث کاهش ذخیره ویتامین A در بدن می‌شود. این ویتامین تاثیر زیادی بر خاصیت ارتجاعی دارد و در صورت کمبود ویتامین A، پوست دچار افتادگی خواهد شد.
  • سیگار حدود 4000 ماده شیمیایی خطرناک را در خود جای  داده است. این مواد به کلاژن موجود در پوست آسیب زده و خاصیت ارتجاعی و ترمیم کنندگی آن را از بین می‌برند.

 

کاهش تولید روغن‌های طبیعی

اگر پوست، توانایی خود را برای تولید روغن (سبوم) از دست بدهند، به مرور زمان خشک خواهد شد. پوست خشک شکننده بوده و با گذر زمان، توانایی تولید کلاژن را از دست می‌دهد. همه این عوامل در کنار هم باعث می‌شود که پوست خشک برای چین و چروک مستعد باشد. البته منظور این نیست که پوست چرب از چروک در امان است، بلکه تنها چین و افتادگی صورت را کمتر نشان می‌دهد.

 

قرار گرفتن پوست در معرض نور خورشید به خصوص ماورای بنفش

اشعه‌های خورشید، بسیار قدرتمند هستند و سرعت پیری پوست را زیاد می‌کند. اشعه‌های ماورا بنفش، پیوندهای کلاژن و الاستین را تحت تاثیر قرار داده و نهایتا خاصیت ارتجاعی پوست را کاهش می‌دهد. به همین دلیل توصیه می‌شود که حتما از کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنید تا دچار پیر پوستی نشوید.

 

افراد با پوست سفید

 

 

علت چروک صورت سفید پوست بودن

 

تحقیقات نشان داده که افراد سفید پوست، بیشتر در معرض چین و چروک هستند. در واقع، رنگدانه‌های موجود در پوست‌های تیره، محافظت بیشتری در برابر اشعه‌های خورشید دارد. البته برای رسیدن به قطعیت، به تحقیقات بیشتری نیاز است.

 

وضعیت هورمونی

بر خلاف تصور اکثر افراد، هورمون‌ها تاثیر زیادی روی چین و چروک صورت دارند. هورمون استروژن در حفظ رطوبت پوست و تولید کلاژن نقش مهمی ایفا می‌کند. در برخی شرایط یا بیماری‌ها مانند یائسگی یا بعد از زایمان، سطح هورمون استروژن کاهش می‌یابد. این شرایط باعث افزایش میزان چین و چروک و حتی ریزش مو شده که بر زیبایی صورت تاثیر زیادی دارد.

 

بیماری‌های دوره‌ای

برخی از بیماری‌ها باعث دفع شدید آب از بدن می‌شود. در چنین شرایطی، اگر آب بدن جایگزین نشود، چین و چروک‌های صورت نمود بیشتری پیدا می‌کنند. برخی از تحقیقات هم نشان داده‌اند که بروز یکباره چین و چروک‌های عمیق می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری سیستمیک باشد.

 

محصولات برنزه کننده پوست

جالب است بدانید که استفاده مداوم از محصولات برنزه کننده پوست، باعث شلی و چین و چروک پوست می‌شود. این محصولات با اثر بر روی پیوندهای کلاژن، خاصیت ارتجاعی پوست را کاهش می‌دهند. دستگاه‌های برنزه کننده نیز از این قاعده مستثنی نیستند. این دستگاه با تاباندن اشعه ماورا بنفش، اثر مشابه نور خورشید دارد.

 

چگونه می‌توان از چروک‌های پوستی جلوگیری کرد؟

 

جلوگیری از پیری پوست

 

حالا که با دلایل چین و چروک صورت آشنا شدید، باید به سراغ راه‌حل برویم. روش‌های زیادی وجود دارد که از پیر پوستی صورت جلوگیری می‌کند. مهم‌ترین نکات به سبک زندگی شما باز می‌گردد. بهتر است سیگار و الکل را کنار بگذارید، آب فراوان مصرف کرده و ورزش کنید. با داشتن زندگی سالم، داشتن پوست سالم را هم تضمین می‌کنید.

 

از کرم‌های ضد چروک و مراقبتی به خصوص ضد آفتاب استفاده کنید

 

از کرم_های ضد چروک و مراقبتی به خصوص ضد آفتاب استفاده کنید

 

ضد آفتاب، مهم‌‌ترین بخش در روتین مراقبت پوستی است. این محصولات به شما کمک می‌کند که دچار چین و چروک نشوید. ضد آفتاب با داشتن فیلترهای قدرتمند در برابر اشعه های خورشید مقاومت می‌کند. در کنار ضد آفتاب، استفاده از کرم جوان کننده و ضد چروک نیز گزینه مناسبی برای داشتن پوست سالم هستند. این محصولات اغلب شامل اسیدهای هیدروکسی، رتینول، ترتینوئین، کوآنزیم Q10 و… هستند.

 

استفاده از سرم های ضد چروک

شیوه درست بهره بردن از سرم های ضد چروک همانند نحوه استفاده از کرم ضد چروک بایستی صورت خود را ابتدا با شوینده مناسب پوست خود بشویید، سپس چند قطره متناسب با وسعت ناحیه مورد نظر ریخته و به آرامی ماساژ دهید.

برای اینکه از سرم های ضد چروک بهترین نتیجه را بگیرید، بهتر است آن را به طور منظم استفاده کنید. سرم های ضد چروک را می‌توانید صبح و شب، روی پوست تمیز و مرطوب، استفاده کنید.

در هنگام خرید سرم ضد چروک خارجی، به ترکیبات آن دقت کنید. سرم باید حاوی موادی باشد که برای پوست شما مناسب هستند. اگر پوست شما خشک است، بهتر است از سرم ضد چروک حاوی آبرسان استفاده کنید.

 

خواب کافی

 

 

ارتباط زیادی بین خواب مناسب و سلامت پوست وجود دارد. در خواب، هورمون‌هایی ترشح می‌شود که هم بر سیستم ایمنی و هم بر رشد سلول‌ها اثر می‌‌گذارند. این چرخه سبب بازسازی و ترمیم سلول‌های آسیب دیده پوستی شده و حتی خشکی پوست را تا حدی کنترل می‌کند.

 

سیگار را ترک نمایید

 

 

گفتیم که سیگار تاثیر زیادی بر روی چین و چروک و سلامت پوست دارد. بهتر است سیگار را برای داشتن زندگی سالم ترک کنید. اگر توانایی ترک سیگار را ندارید، مصرف آن را کم کنید. سیگار هزاران ترکیب مضر دارد که روی تمام سیستم‌های بدن به ویژه سیستم‌های ریوی تاثیر می‌گذارد. پس اگر سیگاری هستید، به دنبال پوست صاف نباشید.

 

با امگا3 یک رژیم غذایی سالم داشته باشید

 

امگا 3 جلوگیری از چروک شدن پوست

 

جالب است بدانید که امگا 3 نقش محافظتی در برابر اشعه‌های مضر خورشید دارد. مصرف متعادل امگا 3، بر کنترل جوش و اگزما موثر است. ماهی، میگو، دانه چیا، شاه دانه، دانه کتان، گردو، لوبیا سبز و لوبیا قرمز منبع غنی از امگا 3 هستند.