بهداشتی و مراقبتی

ضد آفتاب مخصوص ورزشکاران [ویژگی ها و نحوه استفاده]

 

ویژگی های ضد آفتاب مخصوص افراد ورزشکار

افراد ورزشکار به دلیل تعریق زیاد و قرار گرفتن در معرض نور خورشید در معرض خطر بیشتری برای آسیب های ناشی از نور خورشید قرار دارند. برخی نیز با فعالیت در ورزش های آبی نیاز به ضدآفتاب خاصی دارند. بنابراین، انتخاب ضد آفتاب مناسب برای افراد ورزشکار بسیار مهم است. در صورتی که به دنبال با کیفیت ترین ضد آفتاب هستید حتما مقاله ما با عنوان بهترین کرم ضد آفتاب خارجی را مشاهده کنید. ما در این صفحه لیست بهترین های بازار را برای شما گرد آوری کرده ایم.

در اینجا برخی از ویژگی های مهم ضد آفتاب مخصوص افراد ورزشکار آورده شده است:

 

حداقل SPF 30

SPF مخفف Sun Protection Factor است و نشان دهنده میزان محافظت ضد آفتاب در برابر اشعه ماورا بنفش B (UVB) است. UVB مسئول ایجاد آفتاب سوختگی است. ضد آفتاب با SPF 30 یا بالاتر می تواند از پوست در برابر آفتاب سوختگی به خوبی محافظت کند.

 

طیف گسترده ای از محافظت

 

طیف گسترده ای از محافظت

 

ضد آفتاب باید طیف گسترده ای از محافظت را ارائه دهد، یعنی باید در برابر هر دو نوع اشعه ماورا بنفش (UVA و UVB) محافظت کند. اشعه UVA مسئول پیری زودرس پوست و ایجاد چین و چروک است.

 

مقاوم در برابر آب و تعریق

افراد ورزشکار به دلیل تعریق زیاد باید از ضد آفتابی استفاده کنند که مقاوم در برابر آب و تعریق باشد. این بدان معناست که ضد آفتاب باید در برابر آب و عرق مقاوم باشد و از پوست در برابر آسیب های ناشی از نور خورشید حتی در هنگام تعریق نیز محافظت کند.

 

مناسب با نوع پوست

ضد آفتاب باید با نوع پوست فرد ورزشکار سازگار باشد. افراد با پوست حساس باید از ضد آفتابی استفاده کنند که فاقد عطر و مواد شیمیایی تحریک کننده باشد. همچنین یکی مهم ترین نکات در انتخاب ضد آفتاب برای هر فردی جنس پوست فرد است. ورزشکاران نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

 

پوست خشک

افرادی که پوست خشک دارند، باید از ضد آفتاب هایی استفاده کنند که حاوی مرطوب کننده هستند. این ضد آفتاب ها به حفظ رطوبت پوست کمک می کنند و از خشک شدن و پوسته پوسته شدن پوست جلوگیری می کنند.

 

پوست چرب

افرادی که پوست چرب دارند، باید از ضد آفتاب هایی استفاده کنند که فاقد چربی هستند. این ضد آفتاب ها به جلوگیری از ایجاد جوش و آکنه کمک می کنند.

 

پوست مختلط

افرادی که پوست مختلط دارند، باید از ضد آفتاب هایی استفاده کنند که برای انواع پوست مناسب هستند. این ضد آفتاب ها به کنترل چربی پوست کمک می کنند و از خشک شدن پوست نیز جلوگیری می کنند. اگر دارای پوست مختلط هستید این مقاله را از دست ندهید: راهنمای خرید ضد آفتاب مناسب پوست مختلط

 

پوست حساس

افرادی که پوست حساس دارند، باید از ضد آفتاب هایی استفاده کنند که فاقد عطر و مواد حساسیت زا هستند. این ضد آفتاب ها به کاهش احتمال بروز حساسیت پوستی کمک می کنند.

 

برند تولید کننده

ضد آفتاب های زیادی در بازار وجود دارند که شما می توانید با توجه به بودجه و نیازی که دارید محصول مورد نظر خود را تهیه کنید. اما تمامی این محصولات استاندارد نبوده و استفاده از آن ها باعث مشکلات پوستی برای شما خواهد شد. این که چه برند بهترین است شاید پاسخ کاملی نداشته باشد. و اینکه آیا برند های ایرانی مناسب تر اند و یا خارجی؟ امروز در کشور برند های مطرحی هستند که محصولات با کیفیتی را تولید می کنند با این حال برخی به دنبال خرید کرم ضد آفتاب خارجی هستند. هر محصولی را که قصد تهیه آن را دارید ابتدا کاملا در مورد آن تحقیق کرده و سپس اقدام به خرید کنید. پرا که پوست شما با ارزش ترین لباس شما است.

 

مقدار مصرف ضد آفتاب برای ورزشکاران

 

مقدار مصرف ضد آفتاب برای ورزشکاران

 

افراد ورزشکار به دلیل قرار گرفتن در معرض نور خورشید برای مدت زمان طولانی و تعریق زیاد، در معرض خطر بیشتری برای آسیب های ناشی از نور خورشید قرار دارند. بنابراین، مصرف کافی ضد آفتاب برای ورزشکاران بسیار مهم است.

 

نوع فعالیت ورزشی

نوع فعالیت ورزشی بر مقدار مصرف ضد آفتاب تأثیر می گذارد. افراد ورزشکاری که فعالیت های شدیدی مانند دویدن، شنا یا دوچرخه سواری انجام می دهند، باید مقدار بیشتری ضد آفتاب مصرف کنند. این به این دلیل است که این افراد بیشتر عرق می کنند و ضد آفتاب آنها سریعتر از بین می رود.

 

میزان تعریق

میزان تعریق نیز بر مقدار مصرف ضد آفتاب تأثیر می گذارد. افراد ورزشکاری که زیاد عرق می کنند، باید هر دو ساعت یک بار ضد آفتاب خود را تمدید کنند.

 

شرایط آب و هوایی

شرایط آب و هوایی نیز بر مقدار مصرف ضد آفتاب تأثیر می گذارد. در روزهای آفتابی و گرم، افراد ورزشکار باید مقدار بیشتری ضد آفتاب مصرف کنند.

 

سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) توصیه می کند که افراد از 2 میلی لیتر ضد آفتاب برای هر سانتی متر مربع از پوست خود استفاده کنند. این مقدار معادل یک قاشق غذاخوری ضد آفتاب برای صورت و گردن و دو قاشق غذاخوری ضد آفتاب برای کل بدن است.

افراد ورزشکار باید قبل از شروع فعالیت ورزشی، ضد آفتاب خود را به طور کامل روی پوست خود بمالند. همچنین، باید هر دو ساعت یک بار و یا پس از شنا، تعریق زیاد یا خشک شدن ضد آفتاب، آن را تمدید کنند.